Wij laten automatisering
voor u werken
radecom

De geheime agenda van: Microsoft

Softwarereuzen Microsoft, Oracle, IBM en SAP - maar ook uitdager Google - willen niet de problemen van klanten oplossen. De klant is slechts een middel, voor de geheime agenda. Hier die van Microsoft.
Software- en SaaS-leveranciers willen - net als alle andere bedrijven - geld verdienen. Dat doen ze door hun producten te verkopen als oplossingen voor de uitdagingen waar andere bedrijven en organisaties tegenaan lopen. It-managers en cio's bij die klanten moeten echter waakzaam zijn. De vier grootste softwarebedrijven van de wereld hebben - net zoals SaaS-aanbieder Google - namelijk eigen motieven.

Klant sturen

Microsoft, Oracle, IBM en SAP doen elk aan eigen vormen van meer-verkoop. Of dat nou koppelverkoop, upsell, through-sell of anderssoortige commercie is. Onderzoeksbureau Gartner waarschuwt voor de geheime agenda van deze vier bedrijven. En belicht op verzoek van Webwereld ook nieuwkomer Google.

Analist Dennis Gaughan belicht de verborgen motieven van 'de grote vier' softwareleveranciers. Zij hebben in totaal 100 miljard dollar ter beschikking om de beslissingen van de klant hun kant op te sturen, tekent de Australische techsite ITnews op uit Gaughans mond. De Gartner-analist heeft zijn waarschuwing recent nog uiteengezet op een conferentie in Australië.

Windows beschermen

Microsoft is de leverancier die integratie wel goed voor elkaar heeft, maar die dat volgens Gartner aanwendt voor één enkel eigen doel. Namelijk de bescherming van de kernproducten Windows, Office en Sharepoint. Alle nieuwe producten en functies draaien om die producten.

"Dit is een platformverhaal. Microsoft is vooral een platformbedrijf." De managers en verkopers van deze megaleverancier vragen zich volgens de analist continu af hoe zij het platform kunnen versterken, en de melkkoeien Office en Windows kunnen beschermen.

De leverancier heeft hierin een heldere strategie, merkt Gaughan op. Het geheim schuilt volgens de Gartner-analist in het oerwoud van softwarelicenties. Zeker gezien het feit dat het ene product aanhaakt op - en leidt tot - het andere.

Nieuwe functionaliteit en integratie in Microsoft-producten worden druppelsgewijs doorgevoerd. Daarbij komen ze ter beschikking voor klanten die de kernproducten al gebruiken. Dat heeft ook een positieve kant voor klanten: hun bestaande investeringen in Microsofts kernproducten krijgen meerwaarde.

Onder vuur

Tegenover dat voordeel voor klanten staat de meervoudige aantasting van de kern van Microsoft. Apple valt het besturingssysteem succesvol aan op de mobiele markt. Google valt de kantoorapplicaties en e-mail aan met clouddiensten. "Dat zijn Microsofts kroonjuwelen." Een succesvolle verovering van dat terrein is zelfs een it-reus als IBM nooit echt gelukt.

Daarnaast zijn developers tegenwoordig meer bezig met platformen die niet Microsoft-specifiek zijn, stelt de analist. Aan de clientkant zijn dat Android voor smartphones en iOS voor tablets. Aan de serverkant spelen Linux en open webtechnologieën een grote rol. De Gartner-analist voorspelt dan ook dat Microsoft in 2012 en 2013 marktaandeel verliest door die toenemende concurrentiestrijd.

'Ga niet te ver'

De Windows-producent heeft nog wel ruimte om te groeien: zowel in de cloud en op de markt voor bedrijfsapplicaties, als op de mobiele markt. Gaughan waarschuwt it-managers voor een 'all-Microsoft strategy'. "Soms kun je te ver gaan. Denk goed na over hoeveel je in die leverancier wilt investeren."

Bron: webwereld.nl