Wij laten automatisering
voor u werken
radecom

'iOS-apps crashen vaker dan Android-apps'

iOS-apps crashen vaker dan Android-apps. Dit komt vooral door de nieuwigheid van iOS5 en de vertrouwdheid van developers met Android 2. Android 4 (Ice Cream Sandwich) is nog nauwelijks in gebruik.

 Applicaties op iOS crashen volgens metingen van app-analysebureau Crittercism vaker dan apps die voor Android zijn gebouwd. Dat komt vooral doordat veel applicaties niet zijn geoptimaliseerd voor iOS5. Daar tegenover staat het feit dat de nieuwste Android-versie, Ice Cream Sandwich, nog geen groot marktaandeel heeft. Als die versie het grote publiek bereikt, zal het aantal crashes meer gelijk gaan lopen, verwacht Crittercism.

Ontwikkelaars hebben altijd enige tijd nodig om een app te optimaliseren voor een nieuwe OS-versie. Bij Android draait het grootste deel van de apparaten nog op een relatief oude versie: 2.3. Android 3 is een tussenversie die alleen op enkele tablets is uitgekomen. Hoe meer verschillende versies er van een besturingssysteem bestaan, hoe groter de kans dat de applicatie op één van die versies niet goed werkt.

Android-bugs sneller te fiksen

Crittercism heeft gegevens over app-crashes verzameld van 23 verschillende iOS-versies en 33 Android-versies. Daarbij telt het dus de grote versies alle tussenliggende .x-releases. Strikt genomen heeft iOS dus minder versies dan zijn concurrent.

Een andere verklaring voor de robuustheid van Android-apps is dat bugs in die software sneller te fiksen zijn. Als een ontwikkelaar van een iOS-applicatie een probleem wil oplossen, moet zijn update eerst bij Apple worden ingediend en goedgekeurd. Dat proces neemt enige tijd in beslag.

Ontwikkelaars voor Android kunnen direct een update van hun app aanbieden zodra ze een fout hebben ontdekt. Daarnaast is het op Android mogelijk een automatische updatefunctie in te bouwen, zodat een app altijd bijgewerkt is. Voor iOS-apps kan dit ook, maar de app checkt dan of er een update is in Apple's App Store waarvoor dan eerst de goedkeuringsprocedure van Apple geldt.

Crashes door hardware-problemen

Voor het crashen van een applicatie zijn veel uiteenlopende verklaringen te geven, zegt Crittercism-ceo Andrew Levy tegen zakenblad Forbes. Hardwareproblemen zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de crashes. Het gaat dan om apps die toegang vragen tot locatiediensten of de camera. Ook het overschakelen tussen WiFi- en 3G-verbindingen kan een app laten crashen.

Nog andere applicaties lopen vast vanwege een gebrek aan ondersteuning voor bepaalde talen of een gebrek aan vrij geheugen. Verder kunnen bepaalde advertentienetwerken zorgen voor problemen. De code van zo'n ad-netwerk is afkomstig van een derde partij en wordt niet altijd goed geïntegreerd in de eigenlijke app. Dit kan dan weer problemen opleveren, zoals app-crashes.

Volgens Levy is de oorzaak van een vastloper vaak een combinatie van factoren. "Het kan een mix zijn van hardware- en softwareproblemen waar ontwikkelaars al dan niet op moeten reageren."

214 miljoen keer starten

Crittercism heeft het starten van apps geanalyseerd, wat in totaal 214 miljoen app-launches omvat. Deze meting is gedaan tussen november 2011 en december 2011. Voor iedere gestarte Android-app waren er drie opgestarte iOS-apps. De cijfers zijn geschoond voor die verhouding, omdat er is gekeken naar het aantal vastlopende applicaties als percentage van het aantal gestarte apps. De cijfers zijn door Forbes opgedeeld in kwartielen, naar populariteit van de apps.

Bij de populairste applicaties liep 0,15 procent van de Android-apps vast. Bij iOS was dat flink meer: 0,51 procent. Bij minder populaire apps lopen de percentages sneller op. Het tweede kwartiel ziet 0,73 procent van de Android-apps crashen tegen 1,4 procent op iOS. Nog een populariteitsniveau lager gaat het om respectievelijk 2,97 procent tegen 3,66 procent.

Bron: webwereld.nl