Wij laten automatisering
voor u werken
radecom

Oververhit datacenter nekt Hotmail en Outlook.com

Een fikse oververhitting van servers in een Microsoft-datacenter blijkt de oorzaak van de 16 uur-durende storing van maildiensten Hotmail, Outlook en clouddienst SkyDrive.

Microsoft heeft excusus en een verklaring gegeven voor de langdurige storing in zijn maildiensten Hotmail, Outlook.com en cloudopslagdienst SkyDrive. De oorzaak blijkt een fikse oververhitting van servers in zijn datacenter, blogt Arthur de Haan van Microsoft in een verklaring van de langdurige storing van afgelopen dinsdag.

Routineklus gaat mis

Uit de verklaring blijkt dat er iets mis is gegaan bij een firmware-update. Een routineklus, schrijft ook De Haan op het blog, maar dit keer liep het anders. Door een niet gegeven reden ontstond er een "snelle en substantiële temperatuurpiek in het datacenter."

De oververhitting bleek aanzienlijk genoeg voor het in werking treden van Microsoft veiligheidsprotocol voor een groot aantal servers in het bewuste gedeelte van het datacenter.

Die servers bleken een gedeelte van de infrastructuur van de drie Microsoft-diensten te huisvesten. Volgens De Haan was er fysiek mensenwerk nodig voor de reparatie. "Dit is niet de norm voor onze services en telde aanzienlijk veel tijd op bij het herstel", schrijft hij.

Geen details

Specifieke details blijven echter uit. Er worden geen mededelingen gedaan over de oorzaak van de oververhitting. Van een daadwerkelijke brand wordt niet gerept, terwijl er ook geen link wordt gelegd met de grote migratie van Hotmail.com naar het nieuwe Outlook.com. Daarbij worden ook circa 7 miljoen Nederlandse accounts overgezet.

Zo blijft onduidelijk hoeveel gebruikers er daadwerkelijk problemen hebben gehad gedurende de 16 uur van de storing. Bij een korte check van Webwereld werkte de dienst voor een aantal gebruikers zonder problemen. Op Twitter regende het daarentegen klachten.

Derde storing in 2013

Desondanks blijkt de storing significant genoeg voor het geven van de verklaring. Dat gebeurde bij twee eerdere storingen in februari van dit jaar niet. Webwereld heeft toen tweemaal vragen uitgezet bij Microsoft maar kreeg ondanks een bevestiging over de duur geen indicatie over de achterliggende storing.

Bron: Webwereld