Wij laten automatisering
voor u werken
radecom

Microsoft wapent wederverkopers tegen iPad

Microsoft maakt zich officieel niet erg druk om het succes van iPad. Maar achter de schermen voorziet het bedrijf zijn wederverkopers wel van ammunitie om het populaire Apple-product in ieder geval in het bedrijfsleven de pas af te snijden.

Dat blijkt uit een presentatie van Microsofts strategie rond tablet-pc's die de bekende Microsoft-watcher Marie-Jo Foley in handen heeft gekregen. Foley heeft de PowerPoint-slides gepubliceerd via de website van ZDNet.

Uit de presentatie blijkt dat Microsoft niet van zins is rustig toe te kijken hoe de iPad zijn entree maakt in het bedrijfsleven. De slides gaan niet in op Microsofts plannen op tabletgebied, Windows 8 en de ARM-processor. Maar ze geven wel argumenten waarom een slate – zoals Microsoft tablets noemt – onder Windows voor bedrijven te verkiezen is boven een iPad.

Bij de argumentatie volgt Microsoft de punten die zijn klanten wat minder bevallen aan de iPad. Naast positieve punten als uiterlijk, bediening en gebruiksduur merken die op dat de iPad beter geschikt is voor consumptie van gegevens dan voor het creëren ervan. Ook op beheer, beveiliging, ondersteuning en de aansluiting van en op andere hardware is er kritiek.

Argumenten tegen de iPad

Die constateringen, die overigens niet met onderzoeksgegevens worden onderbouwd, verwerkt Microsoft tot een lange reeks argumenten die verkopers kunnen aanvoeren ten faveure van een Windows 7-slate. Zo meldt het overzicht als zwakke punten van de iPad de beperking tot printers die kunnen omgaan met Apples AirPrint, het ontbreken van een doorzoekbaar bestandssysteem, de beperkte gebruiksmogelijkheden offline, en de halfbakken integratie met SharePoint.

Qua beheer en beveiliging geeft Microsoft de partners de volgende argumenten in handen:

er is geen patchbeheer mogelijk;iPads kunnen geen onderdeel uitmaken van een Active Directory Domain - met alle beperkingen in de integratie met de bedrijfssystemen van dien;gebruikelijke bedrijfsapplicaties kunnen niet zonder meer draaien op de iPad;Flash en Silverlight worden niet ondersteund;de beheersorganisatie kan geen grip houden op de applicaties die eindgebruikers op de iPad installeren.

Bedrijven kijken wel serieus naar de iPad

Het zijn voor het merendeel argumenten die wellicht een gevoelige snaar raken op de IT-afdeling, maar die de potentiële gebruikers een biet zullen zijn. En juist de populariteit van de iPad bij gebruikers dwingt veel bedrijven ertoe, de inpassing van het apparaat in hun IT-infrastructuur te overwegen.

Volgens Apple gebeurt dat inmidddels op ruime schaal. Bij de presentatie van de recentste kwartaalcijfers zei financieel directeur Peter Oppenheimer dat 88 van de bedrijven uit de lijst van 100 grootste bedrijven van Fortune nu tests uitvoert met de iPad, of deze al actief gebruikt. Een kwartaal eerder lag dat percentage op 65. In Europa gaat het iets langzamer, maar van de 100 grootste Europese bedrijven uit de ranglijst van de Financial Times is ook al 60 procent bezig met de iPad, zei Oppenheimer.