Wij laten automatisering
voor u werken
radecom

Google presenteert Android 3.0 en webstore

Google heeft zijn langverwachte besturingssysteem voor tablets Android 3.0, alias Honeycomb, officieel ten doop gehouden. Tegelijk opende het bedrijf een nieuwe webwinkel voor Android-applicaties.
Google presenteerde Honeycomb woensdag op zijn hoofdkantoor in Mountain View (Californië). De nieuwe versie biedt een opgefriste gebruikersinterface met verbeterde navigatie, heeft krachtiger grafische voorzieningen en ondersteunt het doen van aankopen vanuit applicaties. Android 3.0 ondersteunt dualcoreprocessors zoals de Tegra 2 van Nvidia.

Een van de ontwerpdoelstellingen voor Honeycomb was volgens Andy Rubin, vicepresident van Google, een naadloze integratie van Android-toestellen en de 'cloud'.

Versie 3.0 kan beter overweg met grote beeldschermen

Android 3.0 is speciaal ontwikkeld voor apparatuur met een groter beeldscherm dan waarmee een smartphone is uitgerust. Eerdere versies zijn volgens Google zelf eigenlijk alleen geschikt voor apparaten met een scherm tot circa 4 inch (10 cm), al hebben fabrikanten als Samsung niettemin tablets met deze software uitgebracht.

De demonstraties van Honeycomb werden woensdag uitgevoerd met de Xoom van Motorola, de eerste tablet met Android 3.0 die nog dit kwartaal – en mogelijk al binnen enkele weken – in de winkel ligt. Een harde introductiedatum is nog steeds niet bekendgemaakt.

Multitasking makkelijker te beheren

De ontwerpers van Android 3.0 hebben de navigatie vanaf het beginscherm een stuk simpeler gemaakt. In de linker benedenhoek zijn een hometoets, een terugtoets en een knop voor multitasking geplaatst. Met die laatste knop kan de gebruiker een verkleinde weergave oproepen van alle apps die op de achtergrond draaien en desgewenst een app naar voren halen.

Een ander nieuwtje is de interactieve 'notificatiebalk' rechtsonder, die meldingen geeft van binnenkomende berichten (e-mail, chat) maar ook bedieningsknoppen voor mediabestanden bevat. Met de nieuwe 'sleep'-voorziening is het mogelijk berichten vanuit een lijst naar een map te verslepen.

Android 3.0 bevat verder nieuwe technieken voor het opbouwen van 3D-beelden (RenderScript), waardoor grafische applicaties zoals 3D-spellen soepeler draaien.

Applicaties afgestemd op mogelijkheden van de apparatuur

Ontwikkelaars kunnen met behulp van de nieuwe Software Developers Kit (SDK) hun applicaties opsplitsen in 'fragmenten' of 'panelen' die al dan niet actief zijn, afhankelijk van het type apparaat, schermformaat en de positie (staand of liggend). Woensdag werd bijvoorbeeld een nieuwsapplicatie van CNN gedemonstreerd waarin je door lijsten van berichten kunt bladeren terwijl je daarnaast in een ander paneel afzonderlijke artikelen of video's kunt bekijken.

Webwinkel voor Android-apps maakt inhaalslag

Tot dusver was de Android Market alleen toegankelijk vanuit een app op Android-toestellen. De nieuwe Android Market Web Store lijkt in veel opzichten op de ITunes App Store van Apple. Bezoekers van de website kunnen per categorie naar apps zoeken, toplijsten van gratis en betaalde apps nalopen, recensies van andere gebruikers raadplegen, demofilmpjes bekijken, aanbevelingen doen voor hun vrienden en uiteraard apps kopen. Nieuw is ook dat de webwinkel betaling in lokale valuta mogelijk maakt.

Synchronisatie van gedownloade apps niet nodig

In de Android-webwinkel kunnen gebruikers met hun smartphone of tablet rechtstreeks applicaties kopen en installeren, zonder dat synchronisatie met een pc of Mac nodig is. Bij de iPhone en iPad van Apple is dat wel noodzakelijk. Gebruikers kunnen inloggen op een eigen 'My devices'-pagina om hun applicaties te beheren.

De toevoeging van 'in-app aankopen' in Android 3.0 maakt het mogelijk dat ontwikkelaars basisversies van hun apps aanbieden die de gebruiker vanuit de applicatie tegen betaling kan uitbreiden, bijvoorbeeld met extra attributen of levels in een game. Apple biedt al langer de mogelijkheid voor in-app aankopen.

Bron: Automatiserings gids